Citeste si descopera lumea cartilor
There's a life in every book
iubesc-sa-citesc-toti-marketerii-spun-povesti-seth-godin
Autori internationali

Seth Godin: Toți marketerii (sunt mincinoși) spun povești

„Poveștile sunt scurtături pe care le folosim pentru că suntem prea copleșiți de informații pentru a descoperi detaliile”. Într-o lume suprasaturată de informații, cu posibilități nelimitate de alegeri, a lua decizia de a cumpăra un produs în defavoarea altuia pare a fi o sarcină din ce în ce mai dificilă.

Probabil nu o singură dată ți s-a întâmplat să mergi la supermarket, să te plasezi în fața raftului cu ciocolată și să te gândești: „Pe care s-o aleg?” Cu siguranță ai deja formată o listă de criterii după care îți faci cumpărăturile: de la prețuri accesibile la eticheta cu ingrediente și brand-urile care le vând. Dar știai că de fapt, ceea ce te convinge să cumperi produsul este o poveste spusă diferit?

În cartea „Toți marketerii sunt mincinoși spun povești”, autorul Seth Godin vorbește despre diferența dintre minciună și poveste, și felul în care ambele te pot convinge să iei o decizie de cumpărare. Minciuna este acea poveste pe care ți-o spui ție de fiecare dată când îți cumperi un produs de care nu ai nevoie, dar pe care ți-l dorești. E ca atunci când îți cumperi o rochie de ocazie, deși nu mergi la niciun eveniment, dar îți spui în sinea ta: „nu se știe niciodată” și „sigur voi avea nevoie de ea mai târziu”.

Povestea, în schimb, este creată de marketer, și îndeplinește o serie de condiții care o fac să fie grozavă:

  • Este adevărată
  • Conține o promisiune
  • Este crezută
  • Este subtilă
  • Se derulează rapid
  • Nu recurge la logică, ci apelează deseori la simțuri
  • Vizează rareori pe toată lumea
  • Nu se contrazice
  • Corespunde viziunii noastre despre lume

O altă idee captivantă din cartea „Toți marketerii sunt mincinoși spun povești” este aceea referitoare la viziunile asupra lumii. „Viziunea asupra lumii nu arată cine ești, ci ceea ce crezi. Reflectă preferințele tale. Viziunea asupra lumii nu este veșnică. Este ceea ce consumatorul crede în acest moment.” Marketerii au datoria de a identifica acea viziune asupra lumii împărtășită de un grup restrâns de oameni, care să-i determine pe aceștia să rezoneze cu povestea creată, iar în final, să-i convingă să cumpere produsul ori serviciul. Aceasta este calea spre câștig.

În schimb, calea sigură spre eșec este atunci când marketerul își propune să schimbe viziunea oamenilor asupra lumii, construind o poveste care încearcă să le arate că ale lor convingeri sunt greșite. De ce? Pentru că nimănui nu-i place să i se spună că a greșit. „Oamenii nu vor să-și schimbe viziunea asupra lumii pentru că aceasta le place, așa că o asimilează întru totul și vor ca celelalte experiențe de viață să le-o confirme.”

seth-godin-citate-iubesc-sa-citesc

Și pentru că am ajuns să vorbim despre greșeli, Seth Godin atrage atenția că atunci când vine vorba de concurență, marketerii încearcă deseori să răspândească în rândul publicului consumator ideea că „noi facem lucrurile mai bine decât ceilalți”. Dacă nu vrei să cazi în aceeași capcană, ca viitor specialist în comunicare, notează-ți undeva acest citat, ține-l mereu la îndemână sau memorează-l: „Problema este că, odată ce un client a cumpărat povestea cuiva și a ajuns să creadă minciuna respectivă, a-l convinge să se mute este echivalent cu a-l convinge că a greșit. Iar oamenii urăsc să admită că au greșit. În schimb, trebuie să spui o poveste diferită și să-i convingi pe aceia care ascultă că povestea ta este mai importantă decât cea pe care o cred la momentul respectiv. Este doar una dintre multele recomandări ale lui Seth Godin care îți vor ridica vălul de pe ochi și te vor face să vezi marketingul altfel decât îl vedeai până acum.

De ce merită să citești „Toți marketerii sunt mincinoși spun povești?” Pentru că undeva între cele 166 de pagini se ascunde „ingredientul secret al fiecărui succes obținut în activitatea de marketing”. Vrei să știi care este? Comandă cartea de aici: http://bit.ly/Seth-Godin-Toți-marketerii-sunt-mincinoşi-spun-povești.

Și reține: „Singurele povești care au succes, singurele povești cu impact, singurele povești care se răspândesc sunt poveștile de tipul „Nu-mi vine să cred!”. Astfel de povești nu sunt doar repetabile, ci povești care se cer să fie repetate.”

seth-godin-iubesc-sa-citesc

Prin cărțile sale, Seth Godin a schimbat modul în care gândesc și acționează oamenii de afaceri din întreaga lume. Este unul dintre cei mai citiți bloggeri din lume, cu o capacitate mare de influențare. A înființat compania Squidoo, al cărui CEO este și în prezent. Seth Godin locuiește în Westchester, New York. Alte titluri care i-au întărit reputația de scriitor la nivel internațional sunt: Tribes, The Dip, Purple Cow și Permission Marketing.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Shares