Citeste si descopera lumea cartilor
There's a life in every book
Autori internationali

Pascal Bruckner: Care dintre noi doi l-a născocit pe celălalt

Care-dintre-noi-l-a-născocit-pe-celălalt„Nu le răneşti bine decât pe fiinţele dragi, nu există nicio plăcere în a supăra necunoscuţi.” Pascal Bruckner

Cheia cartii

Bruckner este unul dintre acei scriitori filozofi, care pe deasupra are o abilitatea spectaculoasa de a intelege si reda dedesubturile psihologiei umane. Atfel ca citindu-l ai senzatia ca face de fiecare data o radiografie emotionala a personajelor sale, in care relatiile, sexualitatea, comunicarea, procesele de constiinta, depresia si chiar psihoza sunt imortalizate viu, clar si neinduplecat aproape. Romanele lui Bruckner isi prind protagonistii, ca intr-o plasa, intr-o structura de reprezentare simbolica, in care arareori personajele se pot misca in voia lor, iar tema este, de multe ori, conflictul dintre iubirea ca expresie a valorii umane si egoismul dorintei de posesiune, exprimata crud si pulsionar.

Care dintre noi doi l-a nascocit pe celalalt este un volum cu descrieri impecabile ale celor mai ascunse colturi si profunzimi ale prieteniei, despre care citind vom descoperi ca sunt universale. Doar ca intensitatea cu care le traim si alegerile pe care le facem in consecinta legaturii cu celalalt ne pozitioneaza mai aproape sau mai departe de patologie.
Romanul este povestea unei prietenii, fara artificii despre living happily ever after, fara dulcegarii feminine sau pseudo-solidaritate masculina. Este o prietenie reala, care evolueaza si involueaza in functie de transformarile personale ale fiecarui personaj. Viata e grea, psihologia umana e plina de zone intunecate, sentimentele sunt adesea maladive si frustrarile abunda. Bruckner vede totul si expune totul, din viata celor doi prieteni si prin viata lor, ca o oglinda, spre cititor si prieteniile sale.

Povestea cartii

Bruckner ne poarta in interiorul relatiei de cuplu pe parcursul a 9 capitole:iaţa e o partitură la patru mâini, spune el. Si daca nu suntem convinsi vom intelege puterea acestei metafore, dincolo de realitatea personajelor, trecand prin etape fundamentale din evolutia cuplului protagonist:partea 1 este despre inceputurile focoase, succes individual si reusita de echipa (Doamne, dă-mi darul de-a fi preferat…,Imposibila romanţă, Iubirea neclară), partea a doua este despre staruinta, individualitate dar si rupturi emotionale (În calda ură a unei vechi prietenii, „Nonante” şi „septante” sunt eliminaţi,Un pelerinaj spre Olimp) iar partea a treia este despre eu versus noi, despre nevoi, dorinte, escapade, sexualitate, despre dependenta si tragedia separarii si despre refugii emotionale (Mai jos de buric, nu există nici credinţă, nicilege, Victoria vieţii sordide asupra iubirii admirabile,În albul linţoliu al zăpezii).

Pentru protagoniştii volumului, viaţa chiar pare o partitură scrisă pentru interpretarea la patru mâini. Pianişti, nedespărtiţi atât pe scenă, cât şi în spatele ei, Gabriel şi Luc sunt deosebiti cu greu de public, din cauza modului aproape perfect în care interpretarea unuia se contopeşte cu virtuozitatea celuilalt. Îşi împart aprecierile ascultătorilor,fiind însă măcinati de dorinta de a fi iubiti, fiecare, pentru meritele proprii. Dorinta de realizare personală îi devorează. La orice încercare, însă, de a se desprinde, în fiecare dintre ei stăruie încă umbra celuilalt, pentru înlăturarea căreia nici relatiile amoroase , nici refugiul în munca de creatie nu vor fi de ajuns. Între dependentă şi dezabuzare, vioiul Gabriel şi interiorizatul Luc nu vor găsi în relatiile lor cu Julia şi Chrystèle, ce ajung până la urmă de nesuportat, niciun principiu generator al identitătii de care au atâta nevoie.Separati în urma unei operatii brutale, ca doi frati siamezi, ei nu reuşesc, până la urmă, să construiască o imagine a lumii în care absenta celuilalt să fie acceptabilă.

Gabriel căuta salvarea în escapadeerotice, iar Luc se lansează într-o relatie submisivă cu maestrul Castelanne, un compozitor pe care-l admiră. Poveştile lor, simetrice, ajung repede istorii ale inadaptării şi dezagregării, sub care mocneşte încă regretul pentru fosta prietenie. Pentru a completa simetria acestei poveşti moralizatoare, viata îl va aduce pe Gabriel în locul lui Luc şi pe Luc în locul lui Gabriel, atrăgând atentia, parcă, asupra faptului că,privite de sus, de dincolo de orgoliile mărunte, existentele lor sunt atât de banale încât pot deveni cu uşurintă interşanjabile. Ambii eşuează în poveştile lor de iubire şi îşi văd nerealizate ambitiile de mari compozitori. Iar reîntâlnirea, când se produce, nu mai poate, de fapt, salva nimic.
De ce sa citesti?
  • Pentru ca vei parcurge alaturi de Luc şi Gabriel drumul maladiv prin care vpr ajunge să accepte că raspunsul la întrebarea ce dă şi titlul cărtii (preluată de Pascal Bruckner dintr-un poem de Paul Eluard)  nu mai prezintă,pentru ei, nicio importantă. Si te vei intreba, poate, daca exista totusi un raspuns, si vei incerca poate sa ti-l dai.
  • Pentru ca vei citi un roman profund psihologic, in care te vei infuria de decaderea celor doi, vei spera ca iubirea va invinge si vei descoperi cat de fragila etse limita dintre forta egoului si echilibrul unul cuplu aparent perfect.
  • Pentru ca vei descoperi o carte care iti atrage atentia asupra unui adevar dureros: timpul nu vindeca mereu ranile si ca nu poate fi dat inapoi. Deziluzia unei prietenii pierdute nu se poate lipi la loc. Iar amaraciunea ei persista in timp, desi prietenia cade in uitare. „Poate că fiecare a plecat în directia lui prin ninsoarea care acoperea Olanda, îngropând sub zăpadă case, câmpuri, canale, zăpadă care egalizează, nivelează şi poartă în cristalele ei un mesaj de uitare, un mesaj de somn”
Despre autor
Pascal Bruckner, cunoscut romancier şi eseist francez, s-a născut la Paris în 1948. A fost profesor invitat al universităţii californiene Saint-Diego (1986–1995), profesor la Institutul de Studii politice din Paris (1990–1994), colaborator al cotidianului Le Nouvel Observateur şi, în prezent, al ziarului Le Monde. Figură-cheie a intelectualităţii pariziene, Bruckner este supranumi „filosof al actualităţii“.
Ce mai poti citi de acelasi autor
Iubirea faţă de aproapele, Hoţii de frumuseţe, Luni de fiere, Căpcăunii anonimi, Palatul chelfănelii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Shares